Dag 41-45

23 september 2022 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

Vandaag mijn eerste echte bundelverslag, dit omdat het weer niet meezat en ik dus niet veel heb gedaan en er 2 reisdagen bijzitten.

Dag 41:
Na een snel ontbijt om half 9, reed mijn taxi voor om 9 uur en reed ik in 10 min naar tam coc, waar mijn bus vertrok naar cat ba, de volgende plaats van de reis. Half 10 kwam de minibus voorrijden en stapte ik als enigste in, blijkbaar had ik de bus voor mezelf alleen, ze zullen iig geen winst aan mij gemaakt hebben. Na een busreis van 4 uur waarin ik mijn blogs waar ik 2 dagen geleden aan was begonnen heb afgeschreven kwamen we aan bij Hai phong, een havenstadje waaruit we de veerboot namen naar cat ba island. Aan de andere kant kwam ik terecht in een soort Ninh binh aan zee. Eenmaal aan de andere kant moesten we nog 40 min rijden en toen kwam ik aan bij mijn hostel. Het was weer een pod-hostel iets meer privacy als een normaal hostel.  Eenmaal op de kamer had ik de kamer blijkbaar voor me alleen voor de komende 2 nachten, heerlijk. Dus gelijk maar even een douche genomen wat dit keer gelukkig weer lekker warm was dus dat was een opluchting. Daarna heb ik nog even lekker door de stad gelopen en een eettentje opgezocht en na lekker gegeten te hebben bij yummy 2 (later heb ik yummy 1 ook gevonden) ben ik weer terug gegaan naar het hotel om wat te slapen zodat we de volgende dag vroeg naar het strand konden gaan :).

Dag 42:
De dag begon goed met heerlijk weer en een heel goed ontbijt in een restaurant naast mijn hotel, een hele dikke sandwich met kip en een mocktail met passievrucht. Daarna ben ik naar het eerste strand gelopen, na oververhit aan te komen ben ik gelijk de zee in gedoken, lekker verfrissend. Nou niet echt, het was net of je in een warm bad aan het zwemmen was, je koelde er iig niet vanaf. En ook lekker op het strand liggen werkte niet, net alsof je in een sauna aan het liggen was. En zonder bedjes en parasols was het dus niet uit te houden. Dus na opgedroogd te zijn ben ik weer naar het volgende strand gelopen. Daar weer precies hetzelfde gedaan, en daarna weer door naar het derde strand (de eerste 3 stranden heeten cat ba 1,2 en 3). En uiteindelijk had het 4e strand eindelijk parasols en bedjes. Alleen alle bedjes waren bezet :/. Dus toen maar op het terras gezeten, het was inmiddels ook al 5 uur dus prima tijd voor een drankje en een broodje. Na een broodje heb ik weer even gedoucht en daarna wat gegeten bij een hamburgertent. En toen nog even een serie gekeken en tijd voor slaapies.

Dag 43:
Vandaag regen, een heleboel regen. Regen en onweer. Dus in bed gelegen tot 2 uur, toen maar geluncht met een stokbrood van de supermarkt met Nutella die ik nog overhad van Indonesië. En toen weer in bed gedoken. 's avonds heb ik eerst weer wat gegeten bij yummy (2), een visje maar dat vulde niet genoeg dus daarna een tweede keer gegeten bij een hamburgertent.

Dag 44:
Vandaag had ik eigenlijk een boottrip gepland, alleen deze werd afgelast door de contunue  regen en onweer, lekker weer ;D. Dus na weer een ochtend series gekeken te hebben heb ik tussen de buien door een beetje over het eiland gelopen. 's avonds heb ik weer 2 keer gegeten 1 keer bij yummy (1) en 1 keer bij een andere hamburgertent, waar ik een vegetarische hamburger kreeg ipv een normale :(, maar wel met 20% korting! (hij was nog best lekker).

Dag 45:
Weer een goede ochtend met regen, ik ga vandaag weer door naar Danang, de volgende stad op mijn reis. Alleen ik had gehoopt op een droge ochtend zodat ik iets nog iets kon doen op het regenachtige Catba. Om een uur of 11 werd de lucht opeens blauw, een wonder! Dus toen heb ik toch nog even voor 2 uur een scooter gehuurd en heb ik het overgrote gedeelte van het eiland doorkruist, wel zonder mobiel want die had vannacht niet opgeladen :'( (dus lag nog op te laden voor de reis van vandaag).

Om 1 uur was ik weer terug en kon ik nog net even een stokbrood halen bij een supermarkt en wat water. Een goede lunch dus droog brood en water ;p. Om kwart voor 2 reed de bus voor mijn hostel en kon ik instappen. Na een uur met de bus over het eiland geslingerd te zijn kwamen we weer aan bij de haven van cat ba en had ik dit keer ipv een slome pond een speedboat om naar de overkant te komen. Na 5 min waren we al aan de overkant en zat de helft van mijn broek onder het zoute water. Aan de andere kant konden we een andere bus instappen en reden we naar het centrum van Hai phong. Vanaf het centrum van Hai Phong moest ik nog naar het vliegveld zien te komen. Gelukkig zat ik in de bus naast een hele aardige Vietnamees die ook naar het vliegveld moest en stelde voor om een taxi te delen. Dus toen onze bus ons had afgezet stond de taxi al klaar, die had de man in de bus namelijk al gebeld. We wouden net wegrijden toen er twee Duitsers uit dezelfde bus op ons af kwamen gerend en vroegen of ze toevallig ook mee konden rijden (ze hadden ons gesprek in de bus afgeluisterd), dus toen zaten we met zijn 5en opeengepakt in de taxi op weg naar het vliegveld. Eenmaal aangekomen moesten wij bij terminal 2 weg en onze vietnamese vriend naar terminal 1, dus eerst werden wij afgedropt en toen het awkward moment om te vragen hoeveel wij hem schuldig waren, "I pay" zei die. Helemaal top dus, een gratis ritje zegt een arme student natuurlijk geen nee tegen.

Eenmaal in de vertrekhal was ik daar te vroeg om al in te checken, ik moest nog een half uur wachten dus toen heb ik maar op een bankje gezeten en mijn boek gelezen. Na weer vliegensvlug ingecheckt te zijn heb ik tevergeefs naar een eettentje lopen zoeken. Dus toen ben ik maar met grote honger in het vliegtuig gestapt. Eenmaal aangekomen in Danang was het al weer half 9. Na een snelle taxi naar mijn hostel (dit keer niet gedeeld helaas :( ) ben ik na mijn tassen gedumpt te hebben op de kamer op zoek gegaan naar een eettentje. De hostel lag midden in het centrum dus ik werd omgeven door eettentjes. Na eerst nog een stukkie gelopen te hebben langs de rivier had ik een leuk tentje gevonden, Pho 49. Bij Pho 49 was de ster van het menu, je raad het al, Pho. Dus na een stokbrood en een kom Pho beef (die een stuk lekkerder was dan in Ninh binh) was ik verzadigd. Toen heb ik nog even van het uitzicht genoten over de rivier en van de verlichting op de drakenbrug (een trekpleister van Da Nang). En om een uur of 10 klom ik mijn bed weer in (wat weer lekker ruim was)

Morgen op het plan, Da nang verkennen!

1. Je vader:
    24 september 2022
    Best nog wel een behoorlijke lap tekst...ja regen achtige dagen horen er ook bij