Dag 40

23 september 2022 - Ninh Binh, Vietnam

Na een drukke dag gister en een zere kont van het fietsen besloot ik het vandaag toch maar wat rustiger aan te doen dus na mijn bananen pannenkoek weer veroberd te hebben ben ik rond 11 toch maar weer op de fiets gestapt. Na even vragen bleek dat ik de accomodatie niet met creditcard kon betalen, alleen in cash. Het probleem was dat mijn cash zo goed als op was, dus moest ik op zoek naar een atm, de dichtstbijzijnde was alleen 3 km verderop (volgens google), dus dat was de eerste stop voor vandaag.

Eenmaal aangekomen bleek er alleen geen atm te staan. En de volgende dichtstbijzijnde atm lag weer eens 3 km verderop, nog verder van het huisje weg. Om daar te komen moest ik alleen op mijn te kleine fietsje een 6-baans snelweg doorkruisen, dat zal een grappig gezicht geweest zijn. Het heeft me ook nog even moeite gekost om te kijken hoe ik weer van de snelweg af kwam aan de andere kant, maps gaf namelijk een niet bestaand pad aan. Maar goed na een stukje op de snelweg gefietst te hebben, kwam ik er gelukkig af. De atm stond hier gelukkig wel gewoon. Hier heb ik het maxbedrag gepint en ben ik daarna weer het hele eind terug gefietst.

Na een veel te lange geldmissie kon ik eindelijk fietsen richting mijn bezichtiging voor vandaag, de Bich Dong pagoda. Vanaf de homestay zou het een half uur fietsen zijn, maar dat werd door de atm nu anderhalf uur, lekker dan :(. Onderweg kwam ik er al snel achter dat maps me weer over de gekste paden wou sturen (de paden die de boeren gebruikten om tussen verschillende rijstvelden te lopen) dus ook hier liep ik weer vertraging op. Bijna op plaats van bestemming kwam ik langs de grote trekpleister van Ninh Binh, Tam Çoc. Hier was een mensenmassa van jewelste voor een boottocht die gelijk stond aan die ik gister had gedaan. Blij dat ik deze boottocht heb vermeden dus, een half uur later kwam ik bij de pagoda aan. Het complex bestaat uit vier verschillende lagen, elke ongeveer 50 meter hoger als de vorige en de laatste verdieping lag dan in een niet verlichte grot dus die moest je verkennen met je zaklamp.

Voor de reis ernaartoe vond ik hem een beetje tegenvallen, maar welke gek rijdt dan ook overal met zijn fietsje toe. Na weer teruggefietst te zijn naar Tam coc heb ik hier een pizza gegeten, want waar veel toeristen zijn is ook veel westers voedsel. Erg lekkere pizza voor erg weinig geld dus dat maakte het de reis toch wel weer waard. Daarna ben ik weer teruggefietst en kwam ik om 6 uur weer terug bij de homestay, hier heb ik weer lekker noedels met kip gegeten en daarna gedoucht en mijn tas ingepakt voor morgen.

Morgen vertrek ik naar Cat ba island- een soort Ha long bay (voor de bekenden) maar dan minder toeristisch.