Dag 39

16 augustus 2022 - Ninh Binh, Vietnam

Omdat gister een relaxdagje was, moest ik dat vandaag weer compenseren met een volle planning.

Maar niet voor eerst te genieten van een heerlijk ontbijt, bestaande uit een bananen pannenkoek met een kop thee. Toen ben ik om 10 uur weer op mijn fiets gestapt en begon de fietstocht. De eerste stop was Trang ân een dorpje aan de Sông Hoàng Long rivier, vanuit hier werden verschillende boottochten georganiseerd. Na een uur fietsen, waar ik het eerste kwartier in de verkeerde richting fietste kwam ik aan bij een klein meertje met een gigantische hoeveelheid aan kleine roeibootjes. Na 30 cent voor mijn fietsparkeerplek betaald te hebben heb ik een boottocht aangeschaft. Deze tocht was 12 euro maar daar kreeg je dan wel 3 uur serene rust voor terug. Het was toen ik aankwam lekker rustig, nadeel is wel dat ik daardoor even moest wachten tot er een paar mensen waren die dezelfde route als mij deden (er waren namelijk 3 routes waar je uit kon kiezen).

Na 5 min wachten kwam er een ouder echtpaar aan met dezelfde route en konden we van wal. Ik zat helaas wel achteraan wat voor foto's en video's niet ideaal was, maar gelukkig was het 360 graden fotowaardig. Na een paar minuten varen, begon het ondanks dat ik stilzat toch wel aardig warm te worden, iets te warm. Gelukkig had elke boot een paar paraplu's mee, dus toen voeren we met uitgeklapte paraplu's lekker in de schaduw verder. Onze schipper vertelde ons tijdens het peddelen veel over de omgeving en verschillende vogels die we onderweg tegenkwamen, helaas heb ik geen woord verstaan, want ze kon geen woord Engels. Onderweg gingen we door 5 verschillende grotten en kwamen we langs 3 verschillende tempels en geweldige landschappen. Één van deze tempels was een oud paleis was van de eerste koning van Vietnam, met weer een heleboel budha's. Natuurlijk zijn we bij alle 3 de tempels even gestopt, zodat onze roeier even kon uitrusten. Al met al een hele geslaagde boottrip, met als extra pluspunt dat we onderweg vrijwel geen enkele andere boot tegenkwamen. Na 3 uur had ik het alleen wel gehad, want ik kreeg een lamme arm van mijn paraplu omhoog houden.

Blijkbaar had ik het goede moment uitgekozen om te varen want toen we terugkwamen stonden er rijen mensen te wachten voor hun boottochtje. Uiteindelijk zat ik om half 3 weer op de fiets richting de volgende bestemming, de Dinh tien hoang tempels, ook wel de tempels van de koning genoemd. Vanaf Trang ân zou dat 2 uur lopen zijn volgens maps, wat neerkomt op 30 min fietsen. Alleen maps stuurde me toen ik er hemelsbreed nog een km vandaan was over allemaal bergpaadjes, waar ik met mijn stadsfiets niet langs kwam, dus toen werd een half uur uiteindelijk een uur, een lekker partijtje omfietsen dus. Eenmaal aangekomen heb ik eerst even op een bankje uitgerust zodat ik met een iets minder rood hoofd de tempels in kon.

Terwijl ik zat uit te rusten kwamen er een groepje kinderen van tussen de 7-10 jaar om me heen staan. Een paar seconden later kwam hun lerares er ook aan lopen samen met haar neefje van 4, gratis Engels lesje voor de kids dus. Dus na enige aansporing aan haar studenten kreeg ik een stortvloed aan vragen naar mijn hoofd geslingerd over een heel aantal onderwerpen (een stuk diverser dan de klas in Indonesië :p). Blijkbaar had het jongetje van 4 al wat geleerd over Nederland, die vroeg of ik van tulpen hield en of ik houten schoenen droeg; "alleen in de winter als het koud is", zei ik ;p.

Na zeker een half uur gepraat te hebben met de kinderen en de lerares, waarbij ik ook nog een geschiedenisles over de tempels kreeg, was het tijd om weer op te staan. De tempels zelf stelden eigenlijk niet heel veel voor, maar met mijn recente geschiedenisles was het wel een stuk interessanter. Er waren 3 verschillende tempels gemaakt in een straal van 500 meter van elkaar, elk voor een andere koning in de Ly dynastie, waarna de hoofdstad van Vietnam naar Hanoi verplaatste. Na een half uur had ik het wel weer gezien en ik begon al trek te krijgen. Er scheen nog een grot te zitten op een uitkijkpunt, maar daar had ik de puf niet voor.

Dus na weer 2 uur teruggefietst te hebben kwam ik 7 uur weer terug aan in de homestay en na weer wat rijst met kip gegeten te hebben ben ik in bed gedoken met mijn boek.

Morgen staat de volgende tempel op de planning, de Bich Dong pagoda.

1. Opa Jan en oma Ineke:
    24 september 2022
    Mooie Foto's en weer een geweldig verhaal.
  2. Karin (je moeder 😀):
    Prachtig Stan ....
  3. Je vader:
    24 september 2022
    Leuk verhaal ...maar wel de waarheid tegen de kinderen vertellen hoor anders denken ze over 50 jaar nog steeds dat we in het stenen tijdperk leven😆
    Hele mooie foto's
  4. Yvonne:
    5 oktober 2022
    Eindelijk aan het lezen….Leuk! En het ziet er allemaal zo mooi uit!