Dag 4

12 juli 2022 - Munduk, Indonesië

We begroeten u vandaag van 700 m hoogte!

De dag begon in ieder geval goed uitgeslapen, want doordat Luuk zijn vliegtuigstand had aanstaan is de wekker blijkbaar niet afgegaan, dus wij werden om 10u pas wakker ipv 9 uur. Na even wakker worden in bed, kwamen we erachter dat het niet 10 uur was, maar 11, Luuks telefoon was van tijd versprongen van +6 naar +5.

En toen moesten we opeens tempo maken want om 12 uur moesten we uit checken, en ik had mijn tas natuurlijk niet ingepakt want daar zou ik 's morgens genoeg tijd voor hebben. Uiteindelijk hebben we het net gered en 5 voor 12 stonden we bij de receptie. Het plan was van origine dat we nog ergens zouden ontbijten in Canggu om daarna naar een bekende tempel aan het water te rijden, nu werd het een soort van halve lunch. Om bij het restaurant te komen moesten we een stuk over het strand lopen, wij vol goede moed met onze wandelschoenen het strand op. Halverwege was er echter een snelstromend beekje, wat 4 meter breed was. De eindstand: Ik kwam er nog schadeloos uit en ging met redelijk droge voeten mijn sokken weer in, luuk daarintegen ging met natte voeten vol met zand zijn sokken weer in, die was de rest van de vroege middag chagrijnig.

Eenmaal aangekomen bij het restaurant hebben we een heerlijke maaltijd op (maar wel een beetje duur :p) en hebben we vanuit daar een taxi besteld die ons eerst terugbracht naar het hotel,  waar we onze bagage hadden gedumpt, en vanuit daar gingen we door naar Tanah lot. Eenmaal aangekomen bij Tanah lot moesten we eerst 125k idr betalen, wat neerkomt op 4 euro per persoon, en toen mochten we het terrein betreden. Wat eerst bestond uit allemaal kraampjes die je ook in een pretpark had kunnen vinden. En daarna kwamen alle mannetjes met speciale stenen voor aromatherapie,  en daarna pas kwamen we bij Tanah lot, ondanks dat deze tempel wel heel mooi was in tegenstelling tot de tempel van gister, was het hier weer krioelend van toeristen. Gelukkig hadden wij onze drone bij ons, dus Luuk ging via de lucht en ik ging de mensenmassa beneden in voor wat groundshots.

Eenmaal daar aangekomen viel het aantal toeristen op zich wel mee, maar er stond een rij van 10 meter voor "holy water" , daar moest je dan 2 euro betalen en dan mocht je 3 meter de trap op van Tanah lot om een foto te maken. Toen ik eenmaal terug liep hoorde ik een hoop getrommel, waren ze net begonnen met 1 of ander boedistisch ritueel en kwamen er allemaal mensen met vlaggen richting Tanah lot lopen, mijn innerlijke toerist kwam naar boven en ik heb hier natuurlijk gelijk een video van gemaakt.

Toen we eenmaal uitgefilmd waren in Tanah lot zijn we zo snel mogelijk terug naar de ingang van het park gegaan, wat niet makkelijk was met Luuk zijn gele rolkoffer. De chauffeur die ons op zou pikken durfde niet te dichtbij de ingang te komen, omdat hij bang was voor de ouderwetse taxi chauffeurs (online taxis worden in Bali op sommige plekken niet geaccepteerd en er is meer dan eens een autootje gesneuveld). Toen we onze bagage wouden inladen in de achterbak schreeuwde die "No time!, Get in!, No Grab here, No grab here!" net alsof we in een goedkope actiefilm zaten.

Een uur of 2 later waren we aangekomen in ons nieuwe huisje, midden in de jungle bovenop een berg, een stijl contrast met het toeristische Canggu en in mindere mate Ubud. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we de hele week hier kunnen zitten, veel watervallen, apen en grote meren gezien onderweg, en het belangrijkste geen enkele toerist. Na alle spullen uitgepakt te hebben en ff gerelaxt te hebben zijn we maar wat gaan eten in het restaurant, wat helemaal niet duur was en bovendien erg lekker. En wie zaten er naast ons, jawel nederlanders... je kan ze ook niet ontlopen hier.

Eenmaal terug in het appartement nog even genoten van een goede douche en ik ben daarna gelijk in slaap gevallen, daarom ook de wat latere blog dan normaal :S.

Vandaag gaan we proberen zoveel mogelijk te zien wat er in de buurt is voordat het gaat regenen :p

Tot over een uur of 12,

Stan

1. Frans:
    13 juli 2022
    Wat een mooi verhaal weer 👍jullie zien een hoop ,in dat land , af en toe een scooter,dat is ook lekker daar ! Top hoor 👌👋
  2. Chantal:
    13 juli 2022