Dag 21

29 juli 2022 - Harau, Indonesië

Heyho,

Vandaag hadden we dus geen concreet plan, onze host kwam naar ons toe, "what you wanna do?", wij "no idea", hij "wanna maybe drive around with me?". Dus zo is onze dag opeens volgepland. Na het ontbijt voor de 3e dag op rij bestaande uit nasi goreng en wat fruit, zijn we rond half 11 weggereden.

Het plan was om naar een panoramapunt te gaan wat over de 'harau' vallei uitkeek, een kleine 2 uur rijden, maar toen hij er onderweg achter kwam dat we nog niet bij de king's house waren geweest, moesten we daar toch eerst naar toe. Het probleem was het lag in tegenovergestelde richting, ook 2 uur rijden. Het werd dus een lange dag.

Hij besloot ook niet eens de kortste weg te nemen, maar via allemaal landweggetjes de toeristische route te nemen en na onderweg even gestopt te zijn voor wat foto's, gooiden we tegen zijn verbazing ook de drone even op, hij werd er helemaal blij van. En elke keer als we ergens stopten in t vervolg riep hij heel enthousiast "drone, drone".

Een kleine 3 uur later kwamen we dan aan bij het huis van de (voormalige) koning, de laatste koning was in 1920 gestorven en het huis zelf was 300 jaar oud. Het dak was weer karakteristiek volgens de daken van west sumatra. Gebogen punten omhoog,  gevormd naar de hoorns van een os. Een huis met zo een dak heet een Minangkabau, het woord bestaat uit 2 woorden, minang (win) en kabau (os).

Na onze schoenen uitgedaan te hebben mochten we naar binnen en van binnen was het een soort museum met allemaal stukken van 100 jaar terug, van gouden rookpijpen tot met goudbelegde tulbanden en natuurlijk alle verschillende wapens. Na hier even rondgestruind te hebben en weer wat gedroned te hebben zijn we weer verder gereden.

Het was inmiddels 2 uur dus wij kregen een beetje trek. Natuurlijk wist onze gids natuurlijk wel een tentje. Dus na een half uurtje rijden kwamen we aan bij een klein tentje waar ze van alles hadden, en omdat wij niet wisten wat we wouden, zei die doe maar alles van de kaart dan. Dus we kregen 3 borden met rijst met een stuk of 9 bordjes met andere specialiteiten.

Na heerlijk geluncht te hebben reden we door naar het panoramapunt, na nog eens 1,5 uur rijden kwamen we bovenop een berg aan waar ze een lokaal soort thee hadden. Heet water gefilterd door koffieblad met wat palmboomsuiker (wat gewoon stroop is in suikervorm) na een tafeltje gekozen te hebben en onze speciale thee besteld te hebben, kwam er een man tegenover ons zitten met een hele hoop blokfluiten. Die vond het maar al te leuk om van die blanke toeristen te zien. En toen kregen we natuurlijk nog even blokfluitles (dat heb ik echt gemist van groep 4) waar ik met mijn fijne moteriek er nog steeds niets van bakte, Luuk ging het wel iets beter af (kreeg er nog iets van geluid uit). Na een selfie kregen we dan eindelijk ons drinken en wat gebakken banaan, wat echt heerlijk heet was (en luuks eerste keer gebakken banaan :o (barbaar)).

Toen was het alweer een uur en half 5 en had onze host door dat het eigenlijk al veel te laat was om de panorama nog te halen voor het donker. Dus besloten we maar om terug te gaan en na een terugweg van bijna 3 en een halfuur kwamen we rond 7 uur eindelijk weer terug aan bij het huisje. En wat moesten we betalen voor de hele dag? 12 euro, alleen voor de benzine, tophost! Na even uitgerust te hebben en de saté die we onderweg hebben opgehaald gegeten te hebben, was het weer tijd om in te pakken (voor Luuk dan).

Morgen is weer een lange reisdag, we vliegen naar medan met een overstap net onder singapore (zin in!).

Peace out,

Stan

1. Opa Jan en oma Ineke:
    31 juli 2022
    Wat een leuke dag en dat voor weinig geld😉 heel veel gezien, lekker gegeten en thee gedronken. Heel veel plezier de komende dagen. we zullen aan jullie denken. mooie foto's en drone beelden !!
  2. Frans:
    1 augustus 2022
    Ja hoor , een mooie trip 👍 ja, mooie javaanse krissen ! Kijk maar of je er een mee kan nemen voor een zacht prijsje 😂 ja ,, en dan straks alleen op pad , misschien ontmoet je nog leuke gasten ,waarmee je verder op stap kunt gaan ? Fijne vlucht , 👋👍
  3. Gerry:
    1 augustus 2022
    Weer een mooi avontuur. Ben benieuwd naar de drone beelden. Die ga ik straks bekijken. Wat een vriendelijke mensen om dat aan te bieden en zelf een hele dag aan te besteden. Ik hoop dat jullie de host een flinke fooi gegeven hebben. Dat heeft hij wel verdiend. Fijne voortzetting van de reis.
  4. Karin (je moeder 😀):
    2 augustus 2022
    Dat was weer een lange dag met mooie ervaringen!! Ziet er prachtig uit, en lekker luxe met jullie eigen chauffeur. Benieuwd naar jullie ervaringen in the jungle. Geniet!! (Maar dat doen jullie)
  5. Chantal van Hilst:
    6 augustus 2022
    Blokfluit les wahaha ik moet gelijk aan je moeder denken xxx