Dag 35

12 augustus 2022 - Hanoi, Vietnam

Xin chào,

Vandaag een drukke dag in Hanoi ondanks een stroeve start.

Vandaag begon de dag door opstartproblemen namelijk later dan gepland. Ik had gehoopt om om 10 uur al op straat te staan, maar uiteindelijk was ik pas half 12 onderweg. Dit kwam meer doordat ik echt trek begon te krijgen dan dat ik zin had om mijn bed uit te rollen. Mijn hostel ligt midden in het old quarter, het beste gedeelte van de stad (imo). Geweldig atmosferische straten en een heleboel bezienswaardigheden dichtbij (en allemaal laagbouw :) ).

Zo was ik na 5 min lopen al bij het Hô Hoàn kiêm meer, dit is een meer met een tempel/pagoda in het midden geweid aan een of andere schildpaddengod. De legende luidt dat er een hele grote schildpad in het meer zwemt (soort van loch ness dus), maar ik heb alleen 2 kleine schildpadjes gezien. Aan de andere kant van het meer lag ook nog een andere tempel dit was de Đên nģoc són tempel, geweid aan de god van de welvaart. Ze hadden hier hele mooie muurschilderingen en een echte oosterse rode brug die leidde naar de hoofdtempel, die ook in het meer lag.

Na mijn ochtendwandeling kreeg ik toch echt wel heel veel trek dus onderweg naar mijn volgende bestemming ben ik op zoek gegaan naar wat ontbijt, op gegeven moment kwam ik langs een klein kraampje wat stokbrood-sandwiches verkocht dus daar moest ik er natuurlijk 1 van hebben. Na een gloeiendhete sandwich met kip en honingsaus gekregen te hebben werd ik wel een beetje dorstig en toen kwam ik erachter dat ik mijn waterfles was vergeten, gelukkig was ik maar 500 m van mijn hostel dus via een kleine omweg heb ik mijn water opgehaald.

Omdat het nog steeds aan het miezeren was en ik langs een sportwinkel liep waar heel groot "Sale Sale Sale" stond, dacht ik miss is het toch wel eens tijd voor een regenjas. Dus na eerst de juiste maat vinden (XXL :') ) en daarna over de prijs onderhandelen had ik een gloednieuwe regenjas van north face (voor 20 euro!). Natuurlijk als je een nieuwe regenjas koopt en het miezert doe je hem niet gelijk aan, want dan wordt ie nat! Dus nadat ik hem in mijn rugzak had gestopt liep ik weer verder.

20 min later was ik dan eindelijk bij de temple of Literature en omdat ik een student was mocht ik natuurlijk voor de helft van de prijs naar binnen (van 1.10 naar 0.55) hoera! Het tempelcomplex was verdeeld in 5 verschillende tuinen met 5 poorten. Elke tuin stond voor een nieuwe fase en verschillende waarden van een student. En uiteindelijk liep de laatste tuin uit op een soort museum met daarbinnen verschillende oude kleitabletten en uitleg over het ontstaan van deze school. Boven stonden de 3 belangrijkste koningen in de historie voor het ontstaan van deze school/tempel. Na hier een uur rondgedwarreld te hebben was het tijd voor de volgende halte, train street.

Dit is een straat waar een treinspoor doorheen ligt en om 3 uur en 6 uur komt er ook daadwerkelijk een trein doorheen. Toen ik er aankwam was er een mensenmassa van jewelste en zaten de verschillende cafés bomvol, dus ben ik de andere kant van de straat op gelopen. Hier was natuurlijk geen kip te bekennen, want meer dan 500 m lopen is voor de gemiddelde toerist toch te ver. De enigste mensen die ik tegenkwam waren de bewoners en de spelende kinderen die me verbaasd aankeken van: "wat doet een toerist zo ver in deze straat".

Na ook deze ervaring weer meegepikt hebben was de volgende stop het treinstation. Aangezien mij 's morgens werd afgeraden door de host van mijn hostel om online een kaartje te regelen voor mijn treinreis voor morgen, vond ik het wel een veilige keuze om iig ruim op tijd een kaartje te kopen. Dus ik vrolijk onderweg naar het treinstation wat het internet aangaf en na een half uur lopen kwam ik aan. En je raad het al verkeerde treinstation, internet heeft gelogen! Uiteindelijk na even vragen moest ik aan de andere kant van de stad zijn, dus ik weer helemaal oververhit een uur naar de andere kant van het centrum lopen. Gelukkig was dit wel het goede station en heb ik na veel gebaren en google translate een kaartje kunnen regelen, 4 euro voor een ritje van 3 uur best prima dus.

Het was inmiddels alweer 5 uur en ik was wel kapot en blijkbaar terecht want mijn mobiel gaf aan dat ik al bijna 20km had gelopen vandaag. Dus na nog eens 30 min gelopen te hebben, heb ik even uitgerust op mijn bed.

Rond een uur of 7 ben ik nog snel even wat eten gaan halen, ik wou het liefst nog naar een bekende markt maar ik had er de motivatie niet meer voor, dus na snel wat noedelsoep gegeten te hebben ben ik weer in bed gaan liggen en heb ik een film op mijn telefoon gekeken.

Morgen ga ik dan alweer door naar mijn volgende bestemming, Ninh Binh. Maar 's morgens ga ik eerst nog even kijken of ik de oude citadel kan bezichtigen.