Dag 10

18 juli 2022 - Jogjakarta, Indonesië

Daar zijn we weer!

Weer een dag of 2 te laat, maar hopelijk heb ik na vandaag weer de energie om het weer dagelijks bij te houden.

De wekker stond weer vroeg (wanneer niet), om 7 uur dit keer. Want we moesten de trein halen om half 9, en nog een heel stuk lopen naar het station. Dus om half 8 hadden we alles ingepakt en uitgecheckt en toen begon onze reis. Ik met mijn tas en een klein rugzakje en Luuk met zijn grote rugzak die aan het uitpuilen was en zijn 'handige' rolkoffer. Na 5 min was luuk natuurlijk alweer kapot en was de sfeer weer ver te zoeken, want ja het loopt niet echt lekker met zo een zware tas + een rolkoffer. Na 30 min lopen met veel geklaag en vooral veel lange stiltes kwamen we aan bij het treinstation . Dit keer reisden we in economy ipv excutif. Waar uiteindelijk vrijwel geen verschil zat, behalve een klein beetje meer beenruimte. Sterker nog ik denk dat deze trein in economy beter zat dan onze vorige trein in excutif.

Toen was het een hele tijd niks doen, want van Malang naar Jogjakarta is een treinreis van bijna 7 uur. Onderweg nog wel geweldige uitzichten gezien maar we zaten helaas bijna altijd aan de verkeerde kant in de trein, dus veel foto's hebben we niet kunnen maken. We kwamen uiteindelijk om half 3 aan in Jogjakarta. Met een snelle grab waren we in 20 min bij ons hotel (wat een hostel was). Ons was beloofd een 10m2 kamer op onze boeking site. We kregen in plaats daarvan een schuur van 2 bij 2 met een stapelbed erin. De bedden liggen gelukkig wel  heel comfortabel en hebben na snel onze tassen te dumpen besloten om nog even de stad in te lopen. Onderweg naar buiten hoorden we van 1 van de andere gasten dat er een heel lekker saté tentje zat aan het einde van de straat. Eenmaal daar aan te komen was het een echt straattentje, na even twijfelen of we er wouden eten zijn we toch maar gaan zitten. En daar kregen we geen spijt van, we kregen een stuk of 20 stokjes met kip en heel veel satesaus eroverheen en zoete koude thee met ijsklontjes erin.

Na ons ontbijt/lunch zijn we verder gelopen de stad in naar de Malioboro markt, wat helemaal in het centrum ligt van Jogjakarta, onderweg zijn we nog langs het paleis van de sultan gelopen en langs vredesburg, een oud fort wat nu als museum dient. En na een half uur lopen kwamen we in de drukke straat aan. Het was eigenlijk een hele lange winkelstraat met af en toe op de grond wat sateverkopers die boven een wegwerpbbq satestokjes zaten te garen. Met aan elke uiteinde van de straat een markt bestaande uit op elkaar gepakte kraampjes gevormd tot een klein doolhof van straatjes. Ze hadden er van alles, behalve een tas (die ik zocht), gelukkig heeft luuk wel een pet kunnen scoren.

Onderweg naar de tweede markt, werden we aangesproken door Johan, een Indonees die was geboren in Nederland en tot een jaar of 20 in Amsterdam woonde, in de Bijlmermeer. Na een kwartier te staan praten, zei die "kom mee, kom mee, verderop is expositie". Dus wij natuurlijk braaf meelopen een zijstraatje in, hij leidde ons naar een klein winkeltje met allemaal schilderijen en zei: "fijne vakantie en Kijken, kijken, niet kopen". Toen we eenmaal binnenstapte kwam de volgende Indonees naar ons toe, die blijkbaar ook een beetje Nederlands kon. Hij heeft ons uitgelegd hoe de schilderijen gemaakt werden, het waren namelijk geen olie-schilderijen, maar batik. Batik is een oude vorm van schilderen die oorspronkelijk uit de omgeving kwam van Jogja en bijna alleen in Java nog gebruikt word. Na een hele uitleg, kregen we nog een bakkie thee en gingen we even rondkijken. Het kijken, kijken niet kopen is uiteindelijk toch niet gelukt, want we hebben uiteindelijk toch een schilderij gekocht.

Na deze ervaring hebben we nog even door de 2e markt gestruind en zijn we langzaam weer richting het hostel gelopen, we besloten omdat we nog niet avond hadden gegeten maar ook niet echt trek hadden, een pizzaslice bij een restaurant te eten in dezelfde straat als het hostel (lekker westers fastfood). En toen was het al weer tijd voor bed, want treinzitten is heel erg vermoeiend!

Morgen is de bedoeling om naar de Borobudur te gaan, dus hopen dat het niet te druk is!

Stan

ps hopelijk schrijf ik vanavond mijn achterstand weer helemaal weg ;P

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin (je moeder 😀):
    20 juli 2022
    Ah fijn om weer een verslag te lezen .... ja t reizen is soms afzien hé🤪
    Ben benieuwd naar t schilderij .... wij zijn er toen ook in "getrapt" hihi
  2. Opa Jan en oma Ineke:
    20 juli 2022
    Heerlijk om te lezen, hoe je reis verlopen is en de aankomst in yogjakarta. Wij hebben nog zo'n schilderij. haha
  3. Frans:
    20 juli 2022
    Hi , top hoor ,mooie ervaring ,met de lokale bevolking , en hopelijk.,niet al te druk bij de Borobudur? Klinkt goed allemaal, succes ,
  4. Carola:
    20 juli 2022
    Mooi hoor mannen! Zo reizen we steeds met jullie mee!
  5. Chantal:
    22 juli 2022
    Haha… weer een ervaring rijker. Wij hebben geen plek voor het schilderij hoor xxxx