Dag 24

1 augustus 2022 - Bukit Lawang, Indonesië

Hey you,

Is it me you looking for

Vandaag was een hele dag zonder internet, kreeg na een uur al afkickverschijnselen :o.

Maar goed de dag begon zoals altijd met ontbijt, na snel een klein tasje voor onderweg ingepakt te hebben zaten we mooi op tijd om half 9 aan het ontbijt. Om 9 uur hadden we gister afgesproken zou de rest van de groep naar boven komen, want wat blijkt ons huisje zat naast de ingang van de jungletrekkings. Dus de rest van de groep begon de tocht met de 280 tredes die wij gister doorstaan hadden en wij zaten lekker rustig te relaxen op het terras met ons ontbijtje. En ja hoor, om kwart over 9 iets later dan afgesproken kwamen er wat rode hoofden boven. De groep bestond uit 3 guides, 2 Australiërs en 3 britse/Australische expats uit Dubai. Na elkaar snel voorgesteld te hebben zijn we maar gaan lopen. Na een minuut of 10 kwamen we dan aan bij de echte ingang van het nationaal park Gunung leuser.

En na nog geen 200 meter lopen zagen we onze eerste orang-oetan (en haar jong) al, met bijbehorend een stuk of 4 tourgroepen (dus zegmaar 30 man). Ik heb 3-4 goede foto's kunnen krijgen en een filmpje en daarna mezelf vooral vermaakt met hoe de mensenmassa zich verdrong om de beste shots te krijgen. Nadat de orang-oetan snel eieren voor zijn geld had gekozen en weggeslingerd was naar een plek waar zelfs de meest fanatieke toerist met een camera niet kon komen, zijn we snel verder gelopen. Wij gingen helaas als laatste weg, dus dat beloofde niet veel goeds voor als de volgende aap werd gespot. Na onderweg uitleg gehad te hebben over verschillende planten, speciale mieren en welk geluid een orang-oetan nou eigenlijk maakt, kwamen we uit bij een echte jungleboom. Deze boom was 4x zo breed was als een normale boom en had allemaal lianen om zich heen gewikkeld. Natuurlijk moesten wij daar even inklimmen, degene die bovenaan kwam kreeg een banaan, helaas net niet gelukt.

Blijkbaar bleek het goed ingecalculeerd om als laatst te starten, want onze expats waren niet zo snel, een slak had ze nog ingehaald. Als wij een klim van 10 minuten achter de rug hadden, duurde het minimaal nog 10-15 min voordat zij boven hijgend en proestend aankwamen. Maarja doordat zij zo traag waren, waren we toen de tweede orang-oetan gespot werd als één van de enigste nog in dit gedeelte van de jungle. Helaas was er 1 ander groepje van 4 personen, maar dat was manageble. Dus wij met 10 man achter de oerang-oetan aan. En deze bleef ook een beetje in de buurt hangen, dit kwam ook doordat er weinig zwaaimogelijkheden waren. Dus hebben we hem zo een 30 min door de jungle gestalkt en heel veel gave filmpjes en foto's kunnen maken. Na aan onze orang-oetan trekken gekomen te zijn, kwamen we nog een wilde paauw tegen, een mooi meegenomen bonus, blijkbaar zijn die erg schuw en daarna liepen we weer verder. Na een minuut of 30 verder gelopen te hebben was het alweer tijd voor onze eerste pauze, de fruitpauze. Ze hadden van alles in hun rugzakken meegenomen, dus wij hadden de keuze uit watermeloen, passievrucht, banaan en sinasappel.

Na van een heerlijk vullend tussendoortje genoten te hebben liepen we weer door. Onderweg zijn we niet veel meer tegenkomen, behalve een Thomas aap, die hebben een heel apart gezicht zoals je in de foto kan zien. Dus op gegeven moment was het al tijd voor lunch, bestaande uit nasi goreng met wat kroepoek en wat groente. En als toetje hadden we ananas met passievrucht erover heen gedrapeerd, echt heerlijk.

Na nog eens een uurtje gelopen te hebben, met een glimp van een toekan en onderweg een fruitstelende babboon dat de lunch van een ander groepje aan het opeten was, was het tijd voor de afdaling naar het kamp. Doordat het zoveel geregend had was het natuurlijk spekglad en gleed ik bijna een paar keer op mijn bek. De expats hadden een beter idee, die gingen, nadat ze een paar keer gevallen waren, op hun kont naar beneden roesjes, nadeel is wel alle stenen die je onderweg tegenkomt.

Eenmaal aangekomen in het kamp, hebben we ons snel omgekleed om even te zwemmen ter verkoeling. Het kamp bestond uit een verzameling van tenten om een klein beekje heen.

Na heerlijk gezwommen te hebben kregen we 2 grote theepotten met koffie en thee erin met wat koekjes erbij. Na even gepraat te hebben met de groep doken ik en Luuk al snel ons boek in, veel te vermoeiend dat socializen namelijk. Op gegeven moment ging het ook nog keihard regenen, gelukkig waren er genoeg tenten dus zijn we daar met onze theepotten en boeken verhuisd. Rond een uur of 7 was het tijd om te gaan eten, gelukkig was het net droog dus konden we weer buiten gaan zitten. Het eten bestond uit rijst (wat een verrassing) en heel veel verschillende bijgerechten, het was iig erg lekker.

Na het eten vroegen we onze begeleiders of we zin hadden in "jungle games" dus wij dachten leuk spelletjes te gaan spelen. Wat ze met jungle games bedoelen is puzzels met lucifers en goocheltrucs met kaarten. Dus na een uur onze hersenen gekraakt te hebben, zijn we maar licht teleurgesteld gaan slapen. Eenmaal onder onze klamboe gekropen te zijn,dachten we lekker te gaan slapen. Helaas lag er naast me iemand een hele dikke boom om te zagen en aan de andere kant lag iemand die elke 5 sec een mug inslikte. Dus na een uur of 2 wakker gelegen te hebben, viel ik dan toch in slaap.

Morgen verlaten we de jungle weer na nog een stuk lopen en gaan we terug doormiddel van raften.

Cya,

Stan

1. Opa Jan en oma Ineke:
    7 augustus 2022
    Geweldig verhaal en van een mooie toer. Mooie Foto's van de Orang-oetan .