Dag 17

25 juli 2022 - Jakarta, Indonesië

o/,

Vandaag was de enigste volledige dag in Jakarta, dus we hebben veel gelopen, heel veel gelopen.

De wekker stond om half 9, zodat we om 9 uur aan het ontbijt konden aanschuiven. Het was heerlijk om weer ontbijt te hebben in het hotel zelf, dat was in Bandung wel een gemis. Na een enigszins tegenvallend ontbijt, de helft was op toen we beneden kwamen, en ik had  op croissants gehoopt. Helaas kunnen we niet alles hebben, maar gelukkig hadden we nog wel toast. Na een redelijk ontbijtje, zijn we erop uitgegaan, op naar Batavia stad! We hadden besloten met de bus te gaan, met een echte bus dit keer, niet in een op elkaar gepropt minibusje. We kwamen op het busstation, maar blijkbaar konden we alleen geen losse tickets kopen, maar moesten we een Jakarta ov-pas hebben, alleen de verkoopmachine was leeg. Dus dat werd toch lopen, maps gaf een uur aan, lekker dan.. gelukkig gingen we licht bepakt op weg, dus het was niet zo erg zweten als gisteren. Na een kleine 20 min lopen kwamen we bij het volgende busstation. dit was een wat grotere en gelukkig hadden ze hier wel ov kaarten op voorraad. na 2 kaarten gekocht te hebben was het nog 15 min naar onze eindbestemming.

Eenmaal aangekomen, 10 meter van Batavia, besloot Luuk dat hij eerst naar de baai wilde, dus ik dacht waarom niet. Na een half uur gelopen te hebben, waarvan het meeste industrieterrein was, kwamen we bij een oud koloniaal gebouw uit omringd door industriehavens. Het gebouw was blijkbaar een restaurant en hieruit werden ook cruises georganiseerd. In de hoop dat we langs het water konden lopen richting het leukere gebied van de haven, zijn we met een smoesje doorgelaten door de portier (dat we wat wouden eten bij de Marina). Eenmaal daar aan gekomen was het dus ook alleen het restaurant en voor de rest kon je nergens langs het water lopen. Na het pokkenend weer teruggelopen te hebben, gingen we toch nog kijken of we bij het leukere gedeelte van de baai terecht konden komen, na nog eens een half uur gelopen te hebben kwamen we aan bij de ingang van het wat rijkere gedeelte van de baai. Natuurlijk stonden er weer bewakers die vroegen wat we wouden doen, wij zeiden naar ons appartement, en omdat we blank waren geloofden ze ons natuurlijk gelijk. Na ons door nog 2 controlepunten gepraat te hebben, waren we bijna bij de baai, we moesten alleen nog een brug over, was de brug gesloten. Toen hebben we, na wat zelfreflectie op een bankje, onze expeditie maar opgegeven en zijn we onder een snelweg door terug gelopen.

Na een detour van uiteindelijk 3 uur, kwamen we oververhit aan in Batavia stad en het enigste waar we aan dachten was aan eten. Dus wij zo snel mogelijk door Batavia stad gecrost en natuurlijk kwamen we uit bij het waarschijnlijk duurste restaurant van Batavia, maar goed we hadden trek. Eenmaal binnen had het echt een 50's sfeer, met letterlijk overal schilderijen van blanke beroemdheden, wat erg matchte met de mensen die er aten, ook allemaal blank. Gelukkig kregen we een tafeltje bij het raam en hadden we een prachtig uitzicht over het plein en het oude stadhuis. Luuk had een echte indon... uhum Amerikaanse philly steak sandwich en ik had dit keer de lamsoep, die echt heerlijk was btw! (en niet spicy)

Na het eten waren we weer uitgerust en hebben we op ons gemakje bataviastad verkend, wat uiteindelijk niet heel veel bleek, 4 straten zover wij konden ontdekken, een klein beetje teleurstellend, maar alsnog wel mooi. Daarna weer rustig met de bus terug naar het hotel. Na 1,5 uur uitgerust te hebben, was het plan om weer de bus te pakken, dit keer naar china town. Ons saldo was alleen helaas te laag, en wij hadden weer de pech dat net vandaag de optie om cash op te waarderen offline was. Wij nog proberen om met onze ing-app te betalen (qr-code), maar helaas kon dat natuurlijk alleen met een indonesische bank. Gelukkig kwamen we even later een hele aardige man tegen die voor ons wou betalen (met zijn eigen ov-kaart), wij hem nog cash aangeboden, maar hij zij is goed zo dus zo gingen wij gratis richting Chinatown.

Op internet stond Chinatown in Jakarta heel hoog aangeschreven, maar door de hoge verwachtingen viel het toch wel tegen. Een relatief korte straat, met een paar Chinese restaurants erin en op het einde 2 middelgrote winkelcentra met allemaal kleine kraampjes erin, die waren nog wel leuk geweest, als niet driekwart al dicht was (we kwamen er om kwart voor 7 aan) Dus uiteindelijk kwamen we uit in een klein Chinees restaurantje en daar hebben we wat noedels met gehaktballen gegeten. Ook dit restaurant ging al om 8 uur dicht en was helemaal uitgestorven, op ons en een paar chinezen die karaoke stonden te zingen na.

Dus na een kort uitstapje naar Chinatown hadden we het wel weer gezien en omdat de rest van Jakarta ook een beetje tegenviel besloten we weer terug te gaan naar het hotel voor een goede nachtrust. Om  de bus terug weer te pakken, moesten we weer wachten op een voorbijganger die ons kon helpen en gelukkig hadden we relatief snel een aardige student die ons gratis de bus in wou helpen en na een voor de rest saaie avond lagen we om 10 alweer lekker te slapen.

Morgen gaan we alweer weg uit jakarta, en daarmee ook van Java, het waren 11 dagen met heel veel hoogtepunten en ook een paar dieptepunten. Een vogelvlucht van Java in een moordend tempo, waar we ons enorm hebben vermaakt. Hopen dat Sumatra Net zoveel leuks voor ons in petto heeft.

Groeten uit Java,

Stan

P.s We hadden stalkers, we kwamen in Malang, Jogjakarta en in Jakarta hetzelfde koppel tegen, heel eng hoe klein de wereld dan is :p

1. Frans:
    28 juli 2022
    Hi , mooi om te horen dat alles goed gaat , leuke foto’s van dat bataviastad ! En ,eh , dat bordje met eten ziet er goed uit hoor , weer zo,n mooi verhaal top ! Op naar Sumatra , en kijk uit voor die oplichters 😂😂👋
  2. Yvonne:
    29 juli 2022
    Hi! Stalkers heb je altijd........want alle toeristen gaan dezelfde highlights af!